FAQ

FAQ

Het is vanaf 1 mei 2025 mogelijk om de gegevens aan te leveren

Het aanleverformat kent vanaf 2022 een andere opzet. De aanlevermodule gaat achtereenvolgens in op:

  • Doel, opzet en uitvoering van het cliëntervaringsonderzoek Wmo
  • Uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek Wmo
  • Opvolging van de uitkomsten van het onderzoek

U kunt alle vragen hier alvast inzien.

Indien u niet in de gelegenheid bent alle CEO Wmo-gegevens vóór 1 juli 2025 aan te leveren dient u dit vóór 1 juli 2025 kenbaar te maken in de aanlevermodule. Ook na 1 juli 2025 heeft u de mogelijkheid de gegevens alsnog aan te leveren. De aanlevermodule zal beschikbaar blijven tot en met 31 december 2025. De resultaten kunnen dan niet meer worden meegenomen in de landelijke analyse, maar zullen wel worden gepresenteerd op waarstaatjegemeente.nl.

Indien uw gemeenten in zijn geheel het CEO Wmo niet heeft uitgevoerd, verzoekt het ministerie om dit ook voor 1 juli kenbaar te maken in de aanlevermodule.

De gegevens die worden uitgevraagd hebben betrekking op het onderzoek dat is uitgevoerd naar de ervaringen over 2024. Voor meer informatie over het cliëntervaringsonderzoek, verwijzen wij u naar de handleiding.

Alle gemeenten dienen de aanlevermodule voor 1 juli 2025 in te vullen. Als het (nog) niet mogelijk is om de uitkomsten vóór 1 juli 2025 aan te leveren, wordt u verzocht om dit kenbaar te maken in de aanlevermodule. Gemeenten die na 1 juli 2025 hun gegevens hebben aangeleverd, worden niet meegenomen in de landelijke analyse, maar kunnen wel worden gepresenteerd op waarstaatjegemeente.nl / gemeentelijke monitor sociaal domein. Voor een compleet landelijk beeld is het van belang dat zoveel mogelijk gemeenten hun gegevens voor 1 juli aanleveren.

Indien u het onderzoek niet heeft kunnen uitvoeren, wordt u ook verzocht om dit in de aanlevermodule aan te geven.

U kunt de gegevens aanleveren door eerst een account aan te maken. Dit is van belang, zodat wij de authenticiteit kunnen verifiëren. Nadat u een account heeft aangemaakt kunt u de gegevens aanleveren.

Het rapportageformat gaat zowel over het onderzoek, als (het gebruik van) de uitkomsten. Het kan het best ingevuld worden medewerkers die bekend zijn met de opzet en uitkomsten van het eigen cliëntervaringsonderzoek, bijvoorbeeld:

  • Iemand die zicht heeft op (het gebruik van) de uitkomsten, zoals een betrokken beleidsambtenaar
  • Iemand die betrokken is bij de opzet en uitvoering van het onderzoek, zoals een interne of ingehuurde onderzoeker

Invullen van het format kost naar verwachting ongeveer 1 uur.

Levert u de gegevens aan voor meerdere gemeenten? Dan dient u de aanlevermodule per gemeente door te lopen. Aan het einde van de aanlevermodule vindt u een knop waarmee u de aanlevermodule nogmaals kunt starten. Ook kunt u via de unieke link in uw registratie e-mail de aanlevermodule meerdere malen starten. De gegevens die u in een eerdere sessie heeft aangeleverd blijven bewaard en worden nooit overschreven.

Indien u in één jaar meerdere cliëntervaringsonderzoeken hebt uitgevoerd, dan heeft u twee opties. U kunt de aanlevermodule in één keer zoveel als mogelijk voor al deze cliëntervaringsonderzoeken gezamenlijk invullen. Probeer de uitkomsten van al deze cliëntervaringsonderzoeken dan zoveel mogelijk in de module in te vullen. Daarnaast kunt u er voor kiezen om de aanlevermodule per onderzoek in te vullen. Deze keuze kunt u in de Aanlevermodule aangeven. Dit kan voor maximaal vijf onderzoeken.

De gemeentelijke rapportages worden gebundeld en geanalyseerd, zodat een rijk beeld ontstaat van de landelijke praktijk van cliëntervaring(sonderzoek). Deze analyse wordt gedeeld met alle gemeenten. Voor gemeenten kan dit een inspiratiebron zijn bij het inrichten van volgende cliëntervaringsonderzoeken. Het ministerie van VWS gebruikt deze informatie om een landelijk beeld te hebben van de ervaringen en ontwikkelingen met de Wmo2015. De informatie wordt niet gebruikt om individuele gemeenten te vergelijken. Op basis van de aanleveringen van vorig jaar heeft de VNG een jaarbeeld opgesteld. Die kunt u hier vinden.

De informatie wordt, indien u daar toestemming voor geeft, daarnaast voor elke afzonderlijke gemeente gepresenteerd op waarstaatjegemeente.nl / Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein. Één vraag over de hoofdbevindingen wordt direct gepresenteerd en de overige informatie is per gemeente beschikbaar via een downloadbaar document.

Heeft u per abuis de gegevens verkeerd aangeleverd of zijn er bij de verwerking fouten opgetreden? Dan kunt u de aanlevermodule nogmaals invullen. Wij versturen alleen de laatst aangeleverde gegevens naar waarstaatjegemeente.nl. Heeft u een kleine fout gemaakt? Neemt u dan contact op via het contactformulier en vul uw persoonlijke code en/of de gemeente waarvoor u heeft aangeleverd. Wij zorgen dan dat uw aanlevering wordt gewijzigd.

Voor aanlevering dient u zich te registreren met uw naam, e-mailadres en naam van uw gemeente/ samenwerkingsverband/ onderzoeksbureau. Deze informatie wordt alleen gebruikt voor het bevestigen van de aangeleverde gegevens en eventuele communicatie omtrent de aanlevering. De accountgegevens worden na het aanleverjaar weer verwijderd.

Indien u vragen heeft over hoe het cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd dient te worden, verwijzen wij u naar de handleiding. Indien u nog (technische) vragen heeft over de aanlevering van gegevens, kunt u contact opnemen met onze helpdesk of telefonisch op 0800-0191.